Verbeter je nieuwsbrieven met deze tips
Heb jij een mooie lijst met klanten of potentiële klanten voor je nieuwsbrief? Heel goed! Wees er zuinig op. Want nieuwsbrieven versturen is zeker de moeite waard.
Waarom is het versturen van nieuwsbrieven (nog steeds) een goed idee?
Jouw (potentiële) klanten hebben aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw aanbod. Ze hebben zelfs de moeite hebben genomen hun mailadres op te geven en het formulier op je website of social media in te vullen!
In tegenstelling tot posten op social media, waar jouw doelgroep min of meer toevallig tegen jouw content aan moet lopen, heb je met een goede nieuwsbrief direct aandacht in de inbox.
Hieronder deel ik 11 tips voor het optimaliseren van jouw nieuwsbrieven. Of je die nu met Mailchimp of Active Campaigns of gewoon per mail verstuurd.
1. Data & doel: waarom stuur je een nieuwsbrief?
Duik eerst eens in de data die je nu hebt. Zet alles eens op een rijtje en kijk naar de resultaten van je nieuwsbrieven tot nu toe.
Bedenk ook wat jouw doelen waren toen je begon met je nieuwsbrief. Was jouw doel je vaste klanten een extraatje geven of op de hoogte houden, of wil jij directe sales? Heb je die doelen gehaald? Scherp je doelen dan aan of stel nieuwe.
Hieronder een aantal mogelijke doelen voor jouw nieuwsbrief:
– Verkeer naar je website
– Verkopen van nieuw product
– Verkrijgen van meer reviews
– Aanmelden voor een webinar
Er is geen perctect formule voor de perfecte email – authenticiteit en eerlijkheid werkt altijd!
2. Schoon je bestand op en verhoog je ‘open rate’
Mensen die jouw nieuwsbrieven nooit openen, hebben waarschijnlijk geen interesse (meer). Vraag ze eenmalig of ze geabonneerd willen blijven. Indien niet, haal ze uit het actieve bestand en verplaats de gegevens naar het archief.
Het kan best pijnlijk zijn om lezers te verliezen, maar dit zorgt er wel voor dat je niemand irriteert met ongewenste nieuwsbrieven.
En het goede nieuws is de ‘open rate’ voor jouw nieuwbrief omhoog gaat! 😉
3. Gebruik bij voorkeur één onderwerp per nieuwsbrief
Waar gaat jouw nieuwsbrief eigenlijk over? Je nieuwsbrief gaat bij voorkeur over de ontvanger en niet over jou.
Een goede nieuwsbrief voegt iets van waarde toe voor de lezer.
Een aanbieding, goede tips of inspiratie.
Houd jouw nieuwsbrief dus simpel en stop je nieuwsbrief dus niet te vol.
Zoek je inspiratie? Hieronder zo maar een paar ideeën:
– Link naar een nieuwe blog op je site met waardevolle tips
– Deel iets uit een relevant onderzoek
– Speciale aanbieding
– Je hebt een nieuwe service of product
– Een overzicht van ‘vaak gestelde vragen’ FAQ over jouw bedrijf
Denk eraan dat het onderwerp van jouw nieuwsbrief ook tegelijkertijd terugkomt in jouw social media posts.
4. Ontdek de beste tijd voor het versturen van jouw nieuwsbrief
Bekijk de gemiddelde ‘opening rate’ van de laatste nieuwsbrieven die je verstuurd hebt. Bekijk welke dagen en tijdstippen goed scoren ten opzichte van het gemiddelde, en welke slecht. Zo kun je zien wat werkt.
Zo is maandagochtend over het algemeen geen goede tijd. Vaak zijn mensen zijn druk met het opstarten van hun week.
Ik kreeg laatst een echte ‘lees’ nieuwsbrief op zaterdagmorgen. Dat was voor deze nieuwsbrief een perfecte tijd.
Ik had echt de tijd om rustig alles te lezen. Als dit een zakelijk nieuwsbrief was geweest had ik er waarschijnlijk geen letter van gelezen.
Denk dus goed na over je doelgroep, wat ze doen en wat jij ze te bieden hebt. En dan experimenteren om te kijken wat goed werkt.
5. Denk aan je gouden binnenkomer: aandacht voor je onderwerpregel & preview tekst
De onderwerpregel is jouw binnenkomer. De lezer met een overvolle inbox zal aan de hand van de ontwerpregel besluiten of hij of zij verder gaat lezen.
Wek nieuwsgierigheid op bij de ontvanger. Je kunt hier ook een emoji gebruiken. Maak de ontwerpregel vooral niet te lang.
Minstens zo belangrijk is de ‘preview text’.
Deze preview tekst kan ervoor zorgen dat de ontvanger je mail alsnog opent. Het is eigenlijk een tweede ontwerp regel.
Je kunt verder ingaan op het onderwerp, of stel een vraag aan je doelgroep.
Verstuur je je mails gewoon met outlook of Gmail, zorg er dan ook voor dat de eerste regel in je mail goed is. Een goede openingszin is goud waard!
6. Maak jouw nieuwsbrief goed leesbaar, ook op mobiel en tablet
Gebruik minimaal 15x font voor je mail. Veel mensen lezen hun mail op hun mobiel, en het moet direct goed te lezen zijn.
Gebruik simpel zwart font op witte achtergrond voor een optimale leesbaarheid.
7. Keep it simple: ook in de lay-out van jouw nieuwsbrief
Zorg dat de opmaak en de inhoud past bij jouw onderneming. Ben jij rechtdoor zee? Dan is jouw mail dat ook. Spreek je je klanten aan met u? Dan doe je dat ook in je nieuwsbrief.
Uit onderzoek blijkt dat nieuwsbrieven met veel opmaak vaker belanden in de spambox. Ook kan het zijn dat niet alles goed wordt weergegeven op mobiel. En dat zorgt er weer voor dat je lezers afhaken voordat ze bij die mooie aanbieding terecht komen.
Verdeel de tekst in korte leesbare paragrafen met eventueel een header. Hou het kort. Mocht je meer willen vertellen deel dan een link naar je website.
Daar kan de ontvanger dan verder lezen (blog o.i.d.) of een actie ondernemen. Je kunt daarvoor een stukje tekst hyperlinken of een knop toevoegen.
8. Hoe vaak moet je een nieuwsbrief versturen?
Dat ligt aan hoeveel jij te vertellen hebt. Heb je iedere week een nieuwe blog?
Stuur dan een keer per week een nieuwsbrief en een keer per maand een overzichtsmail “Heb je al gelezen… “.
Heb je een nieuw product of gaat je bedrijf verhuizen? Dan stuur je het direct wanneer het ‘nieuws’ nieuws is.
Mijn advies: stuur een nieuwsbrief als je nieuws hebt of iets te vertellen dat voor jouw ontvanger interessant is.
9. Hoe krijg je meer aanmelders voor je nieuwsbrief?
Als je net begint met het versturen van een nieuwsbrief, dan heb je vaak slechts een handjevol klanten en fans. Je moet je mailgroep dus gaan uitbreiden.
Hoe krijg je meer aanmelders voor jouw nieuwsbrief? Door het de moeite waard te maken om jouw nieuwsbrief te ontvangen en te delen! Hier geldt dus ook weer: maak het de moeite waard voor de ontvanger.
Laat ook op jouw social media profielen en posts weten dat je maandelijks (of vaker) een nieuwsbrief verstuurd met handige tips en inspirerende inzichten.
Zet het aanmeldingsformulier prominent op je website, vraag vooral of fans je nieuwsbrieven willen delen. En maak je belofte waar.
Je kunt ook diverse ‘lead magnets’ creëren op jouw website waarmee je email adressen kun verzamelen. Denk aan het aanbieden van eBooks, tips, quizjes of andere gratis weggevers waarmee je email verzameld.
10. Wees zuinig op je abonnees
Jouw abonnees hebben ervoor gekozen om ‘ja’ in te vullen bij hun aanmelding.
Ze zijn bereid hun mailadres te geven en hun vaak overvolle inbox open te stellen voor jouw verhaal. Biedt dan ook waarde! Maak het eigen, maak het spannend. Deel nieuwe inzichten en hou het kort.
Geef ze iedere keer weer iets waardevols waardoor ze na het lezen weer uitkijken naar de volgende nieuwsbrief.
11. Gebruik een PS in je nieuwsbrief
Gebruik altijd een PS in je nieuwsbrief. Bijna iedereen scant een tekst, maar blijft altijd even hangen bij een PS.
Gebruik dit extra aandachtsmomentje om nog een keer te delen hoe belangrijk jouw onderwerp is voor de lezer. Of wijs ze op een andere blog, een aanbieding of bedank de lezer nog een keer!
Conclusie: nieuwsbrieven zijn zeker de moeite waard!
Er is nog veel meer te zeggen over het versturen van nieuwsbrieven. Het belangrijkste is dat je aan de slag gaat en door te doen leert. Vraag vooral aan je lezers waar ze meer over willen weten.
Ik hoop dat je met deze tips al een eindje op weg bent.