Van welke bronnen maken verschillende LLM's gebruik?
Google Overviews
Haalt de meest informatie van blogs, nieuws platformen, community fora zoals Reddit, YouTube en Quora
ChatGPT
ChatGPT kijkt het meeste naar niet commerciele bronnen: wikepedia, reuters, nieuwswebsits, ook wel blogs. Meer neutrale media. De LLM's van kijken niet naar User Generated Content (socials)
Gemini Flash 2.0 (Google)
Logischerwijze baseert deze AI zijn antwoorden het meest op YouTube, blogs, nieuwswebsites en in veel mindere mate fora en Wikepedia)
Perplexity
Perplexity is goed als je een niche markt hebt, bv financieel. Deze focussen op vertrouwen, meningen van experts, en kijken naar gespecialiseerde nieuwssites die past bij de sector en branche. Maar ook product vergelijkssites en stap voor stap gidsen.
Is gevonden worden in AI belangrijk voor mijn bedrijf?
Ja. Juist als je ondernemer bent in een branche met veel concurrentie of lokale klanten — zoals een schoonheidssalon, coach, kinderdagverblijf of dienstverlener — is het cruciaal om eerder genoemd dan genegeerd te worden. Maar ook als bekende naam is het zeker van belang om mee te blijven doen.
En de cijfers liegen er niet om:
- 23% van de Nederlanders gebruikt AI-tools zoals ChatGPT (CBS, 2024)
- Websites die onderaan stonden in zoekresultaten, kregen tot 115% méér zichtbaarheid door AI-optimalisatie
- Er zijn grote merken die hun tot 30% zichtbaarheid omdat AI nu inhoud kiest, niet alleen positie in Google.
👉 Dus: dit is jouw kans om de zichtbaarheid van grote spelers in te halen.
Hoe wij jou kunnen helpen met je zichtbaarheid in AI
Allereerst aan we kijken hoe jouw merk of dienst nu gevonden wordt door AI.
- Hiervoor gebruiken we gespecialiseerde tools. Namelijk: als je zelf gaat proberen door termen in te voeren, weet je nog niet veel. LLM's kunnen iedere keer een ander antwoord geven (soms ook fout!), en het hangt af van hoe je een prompt formuleert, op welke tijd en op welke locatie!
- Je ontvangt een duidelijk rapport
- We zetten een strategie op om zichtbaarder te worden in diverse LLM's
- Deze strategie bespreken we en we maken een actieplan
- We passen concreet jouw content aan om deze te optimaliseren
- Je krijgt persoonlijke begeleiding. Geen AI robot die je vertelt wat je al wist.
Waarom samenwerken met Content Matters?
- Meer dan 15 jaar ervaring in SEO met bewezen resultaten
- Wij kunnen snel schakelen als er nieuwe ontwikkelingen zijn
- We werken samen: de strategie en uitvoering wordt aangepast op jouw onderneming. Kun je delen zelf uit (laten) voeren? Prima! Zo niet, dan staan wij paraat om je alles uit handen te geven.
- Transparante communicatie
- Aantrekkelijke prijzen
- Flexibele pakketten
online groeien
Is SEO / GEO belangrijk voor mij als onderneming?
Zijn jouw klanten in Nederland? Tussen de 18 en 60 jaar?
Dan is de kans groot dat ze al AI gebruiken om te zoeken, leren of shoppen.
Bijna 1 op de 4 mensen in Nederland van 12 jaar en ouder gebruikt nu AI-tools. Onder 18- tot 35-jarigen loopt dat op tot bijna 49%. En het is niet alleen een jeugdtrend — AI wint terrein in alle leeftijdsgroepen.
Het antwoord is dus ja! Het is belangrijk om jouw content te optimaliseren voor SEO / GEO.