Met deze content scoor je hoger in zoekmachines: tips voor je lokale vindbaarheid

Informatie en services: content voor jouw website

Wanneer je content maakt voor jouw website, moet je je eigenlijk altijd afvragen “welke waarde biedt deze content voor de gebruiker?”.

Het belangrijkste doel van Google is namelijk om de zoeker nuttige en relevante resultaten te bieden. Het algoritme van Google analyseert miljoenen zoekresultaten en zal bezoekers een website tonen waarvan Google denkt dat deze de zoekopdracht het beste beantwoordt.

Vooral als je je lokale vindbaarheid wilt vergroten, is het plaatsen van verschillende soorten content belangrijk.

Welke website scoort hoger?

Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘hond uitlaten Rotterdam’, dan zal Google websites laten zien van bedrijven in Rotterdam die op hun website content hebben over het uitlaten van honden. Dit zijn namelijk de websites die volgens Google het meest relevant zijn.

Er zullen nogal wat websites zijn die hier content over hebben, want er zijn natuurlijk meerdere uitlaatservices in Rotterdam.

Als jij een hondenuitlaat service hebt en jouw website heeft goede content (zonder spellingsfouten, goede pagina indeling met tussenkopjes, interne links en afbeeldingen), dan is de kans groter dat Google jouw website laat zien aan de gebruikers (en dus hoger scoort).

Maar als de content op jouw pagina’s erg kort is, fouten heeft en de pagina niet aantrekkelijk is opgemaakt en er je geen interne en externe links hebt, zal Google jouw site dus niet laten zien aan de zoeker. 

Dus moet je er voor zorgen dat jouw website hoge kwaliteit content heeft. Zo heb je de meeste kans om op te vallen en meer bezoekers naar je site te trekken. 

De twee soorten content die je op jouw website zou moeten hebben

Er zijn twee soorten content die je op jouw website zou moeten hebben om goed gevonden te kunnen worden. Het eerste type noemen we ‘informatieve content’ en het tweede type ‘service gerelateerde content’.

content op je website informatieve content voor lokale vindbaarheid content matters rotterdam zoekmachineoptimalisatie SEO lokale SEO. content strategie en plan
Met deze content scoor je hoger in zoekmachines: tips voor je lokale vindbaarheid 3

Informatieve content op jouw website

Informatieve content verschaft informatie aan de bezoeker. Voorbeelden van informatieve content zijn:

  • Blog berichten
  • Veelgestelde vragen
  • Beoordelingen
  • Reviews


Informatieve content wordt vaak gezocht door gebruikers die nog niet perse een keuze hebben gemaakt voor een product of service.

Mensen zoeken bijvoorbeeld informatie over (we blijven even bij de honden 🙂 op welke leeftijd een pup mee kan met een hondenuitlaatservice. De hondenuitlaatservice website die daar een blog over geschreven heeft, of deze vraag beantwoord bij de veelgestelde vragen (FAQ), zal eerder getoond worden aan de zoeker.


Ideeën voor informatieve content zijn niet moeilijk te vergaren. Je kunt hiervoor een brainstorm sessie organiseren om alle vragen die bezoekers zouden kunnen hebben over jouw product of dienst op te schrijven.

Je kunt ook aan je eigen klanten vragen waar ze informatie over willen hebben. Of welke informatie zij nodig hebben gehad in de aanloop naar het klant worden. Verder kun je nog Google Search Console raadplegen.

Je kunt ook gebruik maken van tools zoals ‘Answer the Public’. Hierbij type je je zoektermen in en je krijgt een grote hoeveelheid suggesties.

Ook de content marketing tool van SEMrush genereert per webpagina ideeën voor interessante content, gebaseerd op de bestaande content. 

Met deze content scoor je hoger in zoekmachines: tips voor je lokale vindbaarheid 4

Service gerelateerde content

Service gerelateerde content is content over de diensten die je aanbiedt of de producten die je verkoopt. Meestal vind je de service gerelateerde content op de algemene pagina’s van jouw website.

Bijvoorbeeld op deze website:

  • SEO Tool
  • Lokale SEO 
  • Content Marketing

De service gerelateerde content wordt vaker gevonden door zoekers die al een keuze hebben gemaakt – in tegenstelling tot de informatie gerelateerde content. 

Ik raad je echt aan om beide soorten content op je website te plaatsen. Begin eens met een blog en voeg reviews toe aan je site. Je zult zien dat jouw website snel een soort SEO-boost krijgt. 

Ik heb het vaak zien gebeuren, een website die heel veel service gerelateerde content heeft, maar weinig of geen informatieve content: deze zal gewoon niet hoog in zoekmachines terechtkomen (zonder te betalen voor zoekmachineadvertenties).

Waarom heb je informatieve content nodig?

Waarschijnlijk indexeert Google een website met alleen maar service relateerde content als een site die alleen iets ‘verkoopt’, en dat heeft niet altijd waarde voor de gebruiker.

Want we zien dat veel zoekopdrachten in zoekmachines informatieve vragen zijn. Daarom geeft Google voorrang aan sites met meer informatieve content. 

Zodra je informatieve content toevoegt aan een website, komt de verhouding tussen beide soorten content meer in evenwicht en wordt de positie in de ranglijst hoger.

Het toevoegen van informatieve content op je site geeft een SEO boost. Daarom raad ik iedereen met een (lokaal georienteerde) website zou moeten investeren in dit soort content. 

Optimaliseren van je website voor lokale bezoekers

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website voor lokale zoekers? Of wil je veel informatieve content gaan maken en kan wel wat advies gebruiken? Neem dan contact op. Ik help je met een analyse, een plan, en de uitvoering!