Op welke manieren kan ik de bounce op mijn website verlagen?
Als bezoekers direct na binnenkomst je website verlaten, dan noemen we dat een bounce.
Een hoge bounce betekent dat – in verhouding tot het totaal aantal bezoekers – veel bezoekers wegstuiteren van je website.
Dat kan komen door een slechte gebruikerservaring, zoals een trage laadtijd of een website die niet presteert op mobiele apparaten. Dit zijn slechte signalen voor Google en dat kan leiden tot lagere posities in de zoekmachine. Je bounce rate verlagen kan veel schelen in de conversies op jouw site.
Je kunt een hoge bounce omtoveren tot kansen om verbeteringen door te voeren op je website. Deze verbeteringen zorgen voor betere websiteprestaties en moeten leiden tot hogere posities in de zoekresultaten.
Als je de tijd neemt om de bounce te analyseren kun je verbeterpunten ontdekken en deze doorvoeren. Als je dit goed doet, dan kun je de betrokkenheid van jouw website gebruikers vergroten, de positie van jouw website in de zoekmachine stimuleren en uiteindelijk meer omzet genereren.
Voordat ik dieper inga op het verbeteren van een hoog bounce rate, leg ik uit wat een bounce is en wat de oorzaken kunnen zijn. Vervolgens vertel ik waarom een bounce niet altijd slecht hoeft te zijn. Daarna geef ik 15 manieren om de bounce te verlagen die je zelf kunt uitvoeren!
Wat is een bounce op mijn website?
Volgens Google is een bounce een sessie waarbij één pagina van de website wordt bekeken. Een bounce wordt berekend als een sessie waarin een gebruiker slechts een pagina van een website opent en vervolgens de website verlaat zonder een tweede pagina te bezoeken.
Hoewel deze definitie duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is, is de onderliggende oorzaak van een bounce over het algemeen iets complexer.
Wat zijn oorzaken van een hoog bounce rate?
Soms kan een hoog bounce een gevolg zijn van een slechte gebruikerservaring. Een bezoeker kwam op de pagina en de pagina leverde niet de content die ze verwachtten of ze waren teleurgesteld door iets anders, zoals een website die niet reageerde op een actie of een trage laadtijd had.
Anderzijds kan een hoge bounce ook het gevolg zijn van een positieve gebruikerservaring.
Stel dat een gebruiker zoekt naar een lijst met ingrediënten van een recept. Die klikt door naar het zoekresultaat en komt rechtstreeks op een blog waar het recept staat. De gebruiker weet voldoende en verlaat daarna weer de website.
Dit is een voorbeeld van een goede gebruikerservaring, want de bezoeker vond de informatie die ze zochten en vertrok daarna.
Is een hoge bounce een slechte zaak?
Dat hangt ervan af. Als de homepage (of andere landingspagina) fungeert als een uitvalsbasis tot de rest van de website en een groot deel van de gebruikers alleen je homepage bekijkt, is een hoge bounce een slechte zaak. Er zijn daar voldoende kansen om verder te klikken op de website, maar die worden niet benut.
Als je website echter uit maar één pagina bestaat, zoals bijvoorbeeld die van Vegan Suppli, is een hoge bounce heel gebruikelijk en te verwachten. Een hoge bounce klinkt negatief, maar hoeft dat dus niet te zijn. Het ligt er maar net aan wat het doel is van de website.
Als Google een hoge bounce veroorzaakt
Het algoritme van Google identificeert waar een pagina over gaat en wat de intentie van de zoekopdracht is. Deze informatie wordt aan elkaar gekoppeld en dat zorgt ervoor dat de gebruikers vaak de juiste resultaten voorgeschoteld krijgt.
In zeldzame gevallen kan Google een website tonen die niet het juiste antwoord is op de zoekopdracht. Dit kan gebeuren wanneer slechte zoekwoorden worden gebruikt voor de zoekopdracht, bijvoorbeeld onduidelijke woorden of woorden met een dubbele betekenis. In dat geval stuurt Google de bezoekers naar de verkeerde pagina.
Als jij bijvoorbeeld zocht naar een recept voor ‘bouncy cake’, en je kwam op deze blog, heeft Google je naar de verkeerde pagina geleidt. Maar als je dan toch tot hier hebt gelezen, is het ook weer goed 🙂
De bezoeker vindt daar niet de informatie die hij of zij voor ogen had. Een hoge bounce is in deze situatie geen slechte weerspiegeling van de website zelf, want met de content hoeft niets mis te zijn. De oorzaak van het probleem kan liggen bij het algoritme van Google of, waarschijnlijker, bij de zoekterm die een gebruiker heeft ingetypt.
Een hoge bounce is dus niet altijd een signaal van problemen met de pagina. Toch is het belangrijk om de bounce in de gaten te houden. Dan weet je zeker dat er niets is dat de bezoekers wegjaagt.
15 manieren om de bounce te verlagen
We bespreken 15 manieren om de bounce te verlagen. Deze manieren moet zorgen voor een betere websiteprestatie en optimale gebruikerservaring, zodat dit kan tot hogere posities in de zoekresultaten.
1. Let op de laadtijd van de pagina
Wanneer een gebruiker buitensporig lang moet wachten (en met buitensporig bedoel ik meer dan drie seconden) voor het laden van een pagina, ontstaat er een slechte gebruikerservaring.
De content op de pagina doet er niet toe als een bezoekers deze niet eens direct of snel kan inzien. De laadtijd van pagina’s is nog belangrijker voor mobiele apparaten, omdat uit cijfers blijft dat gebruikers daar nog minder geduld hebben en eerder zullen bouncen.
In mijn blog over het verbeteren van de snelheid van jouw website, lees je stap voor stap hoe je dit kunt doen.
2. Maak zoeken op de site gemakkelijk
Sommige websites hebben geen zoekfunctie op de website of deze functie is niet goed zichtbaar.
Als een gebruiker op zoek is naar iets specifieks dat ze niet meteen op een pagina zien, is dit een uiterst handige tool. Gebruikers kunnen dan snel zoeken naar de juiste informatie in plaats van direct de pagina of website verlaten.
3. Zorg voor eenvoudige navigatie
De navigatie moet gemakkelijk en moeiteloos zijn voor bezoekers. Wanneer een gebruiker op een website komt, hebben ze een duidelijke richting nodig.
Zo vinden ze snel de content waar ze naar op zoek zijn en raken ze niet verdwaalt. Als de navigatie niet simplistisch en duidelijk uiteengezet is, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk van de website bouncen.
4. Focus op een geweldig ontwerp
Een goed ontwerp voor een website, pagina of blog is intuïtief en wekt vertrouwen op bij een gebruiker. Het is bovendien een signaal van kwaliteit, want het laat zien dat er tijd en moeite in gestoken is.
Bezoekers zullen niet veel tijd doorbrengen op een website die onaantrekkelijk is of onbetrouwbaar oogt. Een aantrekkelijke gebruikerservaring bieden door een geweldig ontwerp gaat niet alleen over esthetiek, maar het gaat ook om het creëren van een functionele, intuïtieve en prettige algehele website-ervaring.
5. Houd mobiel top-of-mind
Google is enkele jaren geleden overgegaan op ‘mobile first’. Dat betekent dat Google primair de mobiele versie van je website crawlt, indexeert en vervolgens rankt, in plaats van de desktopversie.
Het is belangrijk om vanuit die gedachten te denken en je strategie daarop aan te passen. Een website moet een responsief ontwerp hebben om gebruikers op mobiele apparaten een solide gebruikerservaring te bieden.
Door prioriteit te geven aan mobiel ontwerp is dat je daarmee de bounce kan verlagen.
6. Webpagina’s gemakkelijk leesbaar maken
Content op een pagina moet duidelijk en effectief zijn opgemaakt. Dit is cruciaal vanuit het oogpunt van de gebruikerservaring, aangezien geen enkele bezoeker de voorkeur geeft aan ongeorganiseerde stukken tekst wil zien.
Als bezoekers dit zo ervaren zullen de content liever overslaan en bouncen. Als de content is opgemaakt in kleinere blokken, inclusief opsommingstekens of afbeelding- en videocontent, zal een gebruiker de inhoud veel gemakkelijker begrijpen en het ook als prettig ervaren om verder te lezen op je website.
7. Schrijf kortere alinea’s
Een van de belangrijkste dingen die helpen bij de algehele leesbaarheid van een website, is de lengte van de content.
Maak content in korte alinea’s, zodat je bezoekers snel de content kunnen opnemen.
Je dient daarbij ook rekening te houden met mobiele gebruikers, want voor die gebruikers kunnen korte alinea’s op een desktopversie ook extra lang ogen op een mobiel apparaat.
8. Gebruik verschillende soorten content
De vorige twee punten gingen over de leesbaarheid van de website en ook het volgende punt heeft daarmee te maken.
Het is belangrijk om verschillende soorten content te gebruiken om bezoekers effectiever te betrekken. Videocontent kan bepaalde informatie beter overbrengen dan tekst, denk maar eens aan instructievideo’s.
Ook kunnen kwalitatieve afbeeldingen helpen de tekst op te splitsen en te ondersteunen, met als gevolg een lagere bounce.
Ook regelmatig nieuwe content plaatsen helpt bij het vindbaar maken van de site en verminderen bouce. Er is namelijk meer actueels en nieuws te lezen en bekijken.
9. Gebruik relevante zoekwoorden
Gebruik relevante trefwoorden die passen bij het hoofdonderwerp. Het nauwkeurige gebruik van woorden, zinnen, alinea’s en koppen zal helpen om aan Google te communiceren waar de pagina over gaat.
Blijf bij het onderwerp en dwaal niet af. Hoe dichter de pagina bij het onderwerp blijft, hoe groter de kans dat Google de juiste bezoekers stuurt.
De juiste bezoekers zijn in deze de bezoekers die tevreden zijn met wat ze op pagina aantreffen, waardoor de bounce wordt verlaagd.
10. Relevante doelgroep targeten
Net als bij relevante zoekwoorden, moet relevante content over het algemeen over de gehele website gebruiken worden en moeten de juiste gebruikers worden getarget.
Identificeer de juiste doelgroep en creëer content rond die doelgroep. Targeting mag niet te breed zijn, omdat de kans groter is dat je gebruikers krijgt die niet op zoek zijn naar wat je website biedt.
Door je te focussen op een specifieke doelgroep kun je ervoor zorgen dat je de juiste mensen vindt die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar wat je website te bieden heeft.
Deze gebruikers zullen meer betrokken zijn, meer tijd besteden op de website en bovendien niet zomaar bouncen.
11. Voeg een overtuigende call-to-action toe
Een call-to-action (CTA) moet duidelijk zichtbaar zijn op een website. De gebruiker zou dit binnen enkele seconden moeten kunnen vinden.
Een CTA moet ook aantrekkelijk zijn, zodat een gebruiker wordt verleid om erop te klikken. De gebruikte kleuren, het lettertype en/of de animatie, zijn allemaal elementen die een grote impact kunnen hebben op het klikgedrag van de gebruiker.
12. Beperk gebroken links
Een groot aantal gebroken links zal een slechte gebruikerservaring veroorzaken. De bezoeker wordt ontevreden en gefrustreerd als hij de content die hij zoekt niet kan vinden.
De pagina zal namelijk niet bereikbaar zijn en de bezoeker zal naar een niet bestaande pagina gestuurd worden. Dat is een slecht signaal en levert in de meeste gevallen een bounce op. En een bezoeker die eenmaal een slechte ervaring is, zal waarschijnlijk nooit terugkeren naar die website.
Er zijn een paar verschillende manieren om gebroken links te lokaliseren, zoals via Google Search Console of via Ahrefs Broken Link Checker. Het doorvoeren van een redirect naar de juiste pagina kan een oplossing zijn.
Als je een WordPress website hebt, kun je ook een plugin installeren die gebroken links checkt zoals Broken Link Checker van WPMU DEV.
13. Focus op een interne link strategie
Vergroot de kans dat gebruikers op je website blijven door interne links toe te voegen.
Interne links zorgen ervoor dat gebruikers gemakkelijk door de website kunnen navigeren en zorgt voor een aangename gebruikerservaring.
Het opzetten van een doordachte interne linkstrategie zorgt bovendien dat de crawler van Google je website beter kan indexeren en dat kan leiden tot betere posities in de zoekmachine.
14. Zorg ervoor dat links in een nieuw tabblad worden geopend
Bij het maken van een goede interne linkstrategie en het linken naar andere pagina’s op een site, is het belangrijk om het zo in te regelen dat links in een nieuw tabblad worden geopend.
Dit helpt om de tijd die een gebruiker op een website doorbrengt te vergroten, aangezien er meerdere pagina’s tegelijk geopend zijn.
Ook ziet Google dit niet als een bounce.
15. Maak een 404-pagina die nuttig is
Een 404-pagina moet duiden dat een pagina niet is gevonden en alternatieve webpagina’s bieden waar een gebruiker naartoe kan navigeren, bijvoorbeeld de belangrijkste diensten of producten van een website.
Dit zal helpen om de bounce te verlagen.
Het laatste woord over bounce
Als je bounce te hoog is, kan je website gestraft worden door Google en andere zoekmachines.
Je website zal misschien lager worden getoond in de zoekresultaten en dat kan leiden tot minder verkeer of omzet.
Het is bovendien een signaal dat er mogelijk wat problemen zijn met het ontwerp van je website, bijvoorbeeld dat deze traag is of niet is geoptimaliseerd voor mobiel.
Met de hierboven genoemde tips kun je je bounce verlagen, SEO verbeteren en conversies verhogen.
Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions