Nieuwe functionaliteit van LinkedIn voor bedrijfspagina’s: artikelen
LinkedIn biedt sinds kort ook de mogelijkheid voor bedrijven om artikelen te plaatsen op hun profiel. Dit was al mogelijk voor persoonlijke profielen en daar maken steeds meer mensen goed gebruik van.
Nu kun je dus ook voor een bedrijfsprofiel een artikel schrijven met daarin afbeeldingen, video’s en links.
En natuurlijk zijn er de reactiemogelijkheden. Deze zijn erg belangrijk omdat het bij sociale media nog steeds gaat om de interactie en engagement (het algoritme beloont engagement met meer zichtbaarheid).
Als jij een B2B merk hebt, kan bloggen of artikelen plaatsen op jouw LinkedIn bedrijfsprofiel interessant zijn.
Waarom zou je als merk gaan bloggen op LinkedIn in plaats van op je eigen website? Wat zijn de voor- en nadelen?
Nadelen van bloggen op jouw LinkedIn bedrijfspagina
Ik zeg altijd dat alle content op je eigen website echt van jou is. Dat is jouw huis op jouw grond.
Je hebt alle controle en als een bezoeker er is, kun je deze verleiden verder te kijken op jouw site en een actie te ondernemen.
Als je al jouw waardevolle content plaatst op een social platform, dan bouw je een huis op gehuurde grond. En als je huisbaas het wil, dan kan hij je er zo uitzetten.
Denk maar aan de recente complete downtime van de platformen Facebook, Instagram en WhatsApp…
In je eigen huis kun je zelf de slingers ophangen en mensen uitnodigen en niemand kan jou eruit gooien.
Voordelen van artikelen op LinkedIn
Als je in een normale LinkedIn post verwijst naar de content op jouw site, klikt niet iedereen door. Een snel onderzoekje wijst uit dat dat soms nog geen 5% is.
Door de content direct op LinkedIn te plaatsen, zou je meer lezers en uiteindelijk conversies kunnen hebben. Je kunt net als in een blog op je site, in een LinkedIn artikel links plaatsen, downloads, of andere conversiemomenten creeen.
Het kan zijn dat je door een artikel of blog op LinkedIn te plaatsen meer impressies krijgt voor jouw content dan via een link naar een post op je eigen website. (Impressies staat voor hoeveel mensen jouw content zien).
Als jouw klanten vooral in de zakelijke markt zitten, kan publiceren op LinkedIn interessant zijn (B2B).
Een ander voordeel is dat LinkedIn inzicht gaat geven in wie jouw artikelen leest (welke bedrijf, functie en bijvoorbeeld vakgebied).
En dat is een prima toevoeging om te monitoren of jij jouw doelgroep bereikt.
Als laatste voordeel: als je het lastig vindt zelf in te loggen op je website en een blog te plaatsen, dan is dit een oplossing om toch jouw verhaal te doen en je expertise of inzichten te delen. Het is redelijk eenvoudig om een artikel te plaatsen op LinkedIn.
Hoe plaats je een artikel op een LinkedIn bedrijfspagina?
Bloggen op LinkedIn werkt niet veel anders dan een blog maken in WordPress.
Denk ook hier aan wat een blog of artikel interessant maakt: een pakkende header (kopregel), een sprekende en passende foto en originele, goed leesbare content!
- Bedenk vooraf wat je wilt bereiken met het artikel. Meer bekendheid als autoriteit in je vakgebied? Kliks naar je site? Downloaden van een casestudy?
- Bereid alle content voor: teksten, afbeeldingen, call to actions, links, video’s. Zoek alvast passende afbeeldingen voor de header en het artikel. De beste afmetingen voor de header zijn 2000 x 600 pixels.
- Ga naar de bedrijfspagina.
- Klik op ‘write article’
- Je komt nu in de ‘Publish’ omgeving. Bovenaan zie je knoppen voor de vormgeving van je artikel of blog. In het ‘Publishing menu’ links vind je links naar het bekijken van al je concepten, artikelen en deelknoppen voor het delen van je concepten voor publicatie.
- Plaats de header afbeelding en schrijf een pakkende titel.
- Start met schrijven van jouw artikel. Denk aan goede tussenkopjes, en eventuele afbeeldingen in je artikel. Je hebt ook de mogelijkheid om een quote toe te voegen met behulp van de ” dubbele aanhalingstekens in de menubalk.
- Voeg alle andere content toe. Denk aan slides die je verhaal verduidelijken, links naar artikelen of downloads op de website, of naar andere social media kanalen.
Heel fijn: LinkedIn opent de links automatisch in een nieuw venster!
- Voeg een ‘call to action’ toe.
- Deel je concept met anderen. Laat ze even meelezen voordat je publiceert. Je kunt je concept (draft) eenvoudig delen via een link.
Je kunt in het menu links boven al jouw concepten en artikelen zien.
Ben je helemaal klaar en tevreden?
10: Klik op Publish!
- Monitor de resultaten. Voegt het iets toe aan jouw strategische doelen?
Posten op LinkedIn bedrijfsprofiel: een uitkomst voor B2B
Er zijn zeker voordelen verbonden aan het publiceren van content op een jouw bedrijfspagina van LinkedIn, vooral als jouw doelgroep de zakelijke markt is.
Probeer het een aantal keren en kijk wat er gebeurt.
Meer informatie over posten op LinkedIn bedrijfspagina’s.
Heb je hulp nodig met het bedenken, maken en posten op LinkedIn?
Wil je een strategie voor LinkedIn of andere social media die zorgt voor meer bereik en meer zichtbaarheid en dus meer klanten?
Neem dan contact op!