digital story telling
content marketing
Content marketing is onmisbaar in het krijgen van online zichtbaarheid. Het gaat om het creëren, publiceren en verspreiden van interessante en relevante content voor jouw doelgroepen. Je vertelt het verhaal van jouw merk via online kanalen.
content marketing
Content marketing is de basis van je online strategie. Hieronder valt alle content die je verspreid om een relatie op te bouwen en te onderhouden tussen jouw merk of organisatie en jouw potentiële en huidige klanten.
content marketing
wat is content?
Content is alles wat je publiceert en laat zien online en offline. Denk hierbij aan online teksten, beelden en video's. Maar ook social media posts, blogs, e-mails en nieuwsbrieven naar je klanten, whitepapers, podcasts, webinars, online training en ga maar door.
Content kan ook betaalde content zijn!
vergroot jouw 'digital footprint'
Om je digitale footprint uit te breiden met content marketing op een organische manier heb je een lange adem nodig. Ook moet je consistent zijn. Je moet zichtbaar blijven bij de doelgroepen en hun aandacht vasthouden.
Als je een content marketing strategie goed opzet en consistent bent, kan je bedrijf duurzaam online groeien online.
Content marketing
De basis van je content strategie is jouw eigen website. Daarnaast kun je contentmarketing toepassen op al je kanalen zoals sociale media en jouw Google Bedrijfsprofiel. Maar je kunt ook denken aan influencers en advertorials or branded content op andere platformen.
Als leidraad van een contentmarketinstrategie nemen we de reis die jouw (potentiele) klant maakt, de zogenaamde 'customer journey'.
Hoe beter jij jouw (potentiele) klant kent, hoe beter je jouw content kunt laten aansluiten op waar zij behoefte aan hebben.
In jouw contentstrategie kun je dus ook betaalde content opnemen. Denk aan social media campagnes of een artikel of whitepaper op een platform waar jouw doelgroep veel te vinden is.
wat levert het op?
content marketing
- Meer organisch verkeer naar jouw website
- Meer naamsbekendheid van jouw organisatie
- Stimuleren van de relatie die jouw klanten hebben met jouw organisatie en merk
- Je krijgt meer leads en conversies
onze aanpak
Analyse van de customer journey
Waarom heeft een potentiële klant jouw diensten of producten nodig? Hoe help je hem om zijn doelen te behalen? Als deze vragen nog niet worden beantwoord (op je website), dan is er nog genoeg werk aan de winkel. Maar denk ook aan welke vragen klanten hebben over de diensten of producten die je aanbiedt. In elke fase van de klantreis heeft jouw klant behefte aan andere content.
Analyse van data
Waarschijnlijk heb je al inzicht in je Google Analytics, aantal bezoekers van je website en hoe ze erop komen. Maar ook data vanuit jouw klantenbestanden, email marketing zijn waardevol. Misschien stuur je wel surveys naar je klanten. Alle data die je over jouw klanten hebt is waardevol in het opzetten van je contentmarketingstrategie.
Zoekwoorden analyse
Als we alles weten over wat jouw klanten willen en nodig heben, kunnen we gedegen zoekwoorden onderzoek doen. We kijken naar volume van de zoekwoorden en -termen waar jij op gevonden wilt worden, en hoe competitief die zijn. We hebben diverse tools om tot een mooie lijst te komen die de basis is van jouw content- en SEO strategie!
Content plan per fase van klantreis
De reis van je klant kun je verdelen in een zogenaamde 'buyers journey' en de 'customer journey'. De 'buyers' zijn zich nog aan het orienteren en zijn nog geen klant. Deze groep heeft behoefte aan andere content dan zij die al fan zijn. Misschien ontdekken zij jouw product of service via een 'How-to' video op YouTube. En bereik je jouw fans met een mooie aanbieding voor een gratis online workshop. Samen bepalen we welke content in welke fase belangrijk is, en wordt dan ingepland.
We gaan ervan uit dat alle content die jij aanbiedt interessant en van waarde is voor jouw doelgroep. Alles draait om de klant!
Content maken!
Hier begint de creativiteit! Het maken van content die opvalt en aanslaat. Bedenk dat er ontzettend veel aangeboden wordt en je eigenlijk maar weinig kans hebt om op te vallen.
Je kunt de content zelf maken of het uit handen geven. In het eerste geval stellen we samen een content kalender op en geven we aanwijzigen gebaseert op de klantreis en jouw branding. We geven tips en training over welke tools je kunt gebruiken en welke zoekwoorden en hashtags passen.
In het tweede geval gaan wij voor je aan de slag. Aan de hand van jouw branding maken wij een overzicht en na goedkeuring, kunnen wij ook voor je publiceren.
Monitoren en rapporteren
Het is belangrijk om te meten hoe de content scoort en we de resultaten halen die we vooraf bedacht hebben. Daarvoor meten we in Google Analytics wat de resultaten zijn. Iedere maand ontvang je een dashboard, en een duidelijke analyse van de resultaten. Natuurlijk kunnen we aan de hand daarvan de content aanpassen.
wat klanten waarderen:
vaak gestelde vragen
Wat is het verschil tussen 'owned', 'earned' en 'paid' media?
Veel marketeers praten over het verschil tussen 'owned', 'paid' en 'earned' content of media.
Owned content - eigen content - is altijd je eigen website, en eventueel je eigen pagina's op sociale netwerken. Je hebt hier alle controle over.
Paid content - betaalde content - zijn advertenties op zoekmachines en sociale netwerken, advertorials etc. Je hebt hier wel controle op, maar niet precies over hoeveel mensen erop reageren en iets mee gaan doen.
Earned content - verdiende content - is content die het publiek voor jou verspreid.
Bijvoorbeeld als iemand jouw blog zo leuk of interessant vind dat ze het delen via social media. Of dat iemand een van jouw filmpjes doorstuurt via What's App. Of jouw nieuwsbrief met tips deelt met een collega. Op 'earned media' heb je het minste controle, maar je hebt wel het grootste bereik!
Immers, een aanbeveling van iemand werkt altijd beter dan zelf vertellen hoe goed je bent.
Past online adverteren in een content strategie?
Online adverteren past goed in een content strategie, maar dat hangt af van jouw online marketing doelen.
Wil je op korte termijn zichtbaarheid in zoekmachines voor een speciale actie - stel moederdag kado's - dan kun je daar een campagne voor opzetten in Google Ads of social advertising.
Beter is nog ver vooruit alvast content te creëren die relevant is voor jouw actie en zorgen dat deze pagina's authoriteit krijgen en zichtbaarheid op de juiste zoekwoorden.
Neem voor een goed uitgekiend contentplan contact op!
Moet ik op alle social media platformen aanwezig zijn?
Nee dat hoeft niet, maar kan wel.
Het ligt, alweer, aan je doelstellingen en je publiek. Ook ligt het aan de tijd die je ervoor uit wilt trekken.
Je kunt soms beter een social platform heel goed doen, dan op veel sociale platform weinig. Niets is vervelender dan op een pagina van een merk te landen en te zien dat de laatste content 6 maanden geleden gepost is, en dat je niet reageert op vragen.
Bedenk ook dat je zakelijke klanten op LinkedIn waarschijnlijk ook wel eens door Instagram scrollen, en dat veel 50-plussers TikTok ontdekken.
Wat is digital storytelling?
In digital story telling vertel je het verhaal van jouw onderneming of merk op een digitale manier via een filmpje of web experience.
Je vertelt bijvoorbeeld het persoonlijke verhaal achter jouw onderneming.
Volgens sommigen is digital storytelling een eenmalig item, maar wij geloven dat het een doorlopend verhaal is.
Het verhaal van jouw merk is meer dan een filmpje en kun je via veel verschillende (interactive) content vertellen en verspreiden. Jouw verhaal wordt duidelijk uit al je content die online zichtbaar is.